Sean “Diddy” Combs je bil desetletja glasni mogul hiphopa, a dogodki zadnjih mesecev nakazujejo na začetek njegovega konca. Na desetine nekdanjih prijateljev, zaposlenih in umetnikov skupine Bad Boy namreč trdi, da se za fasado skriva zlorabljajoča in grozljiva osebnost.

Ko je junija 2022 stopil na oder na podelitvi nagrad BET in prejel nagrado za življenjsko delo, je bil Sean “Diddy” Combs navdušen. “Ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja, ja!” je vpil in svoje besede prekinjal z zmagoslavnimi skoki. Med občinstvom, ki mu je namenilo stoječe ovacije, so bili tudi njegova mati in otroci, dolgoletni prijatelji ter kolegi iz glasbene industrije Kanye West, Janelle Monáe, Babyface in Lil Wayne.

Po treh desetletjih vztrajnega truda, ki ga je iz lačnega najstniškega pripravnika pripeljal do vodje A&R, producenta, impresarija založbe, cenjenega modnega oblikovalca in uveljavljene blagovne znamke, je Diddy navidezno dosegel apoteozo svoje kariere.

Zaprl je oči in se večkrat zahvalil Bogu. Pokleknil je in pohvalil svojo mater. Naštel je seznam ljudi, ki so mu bili mentorji in navdihovalci. “Vse, kar počnem, počnem z ljubeznijo,” je Combs izjavil na začetku devetminutnega govora. “V to sem se razvil in to zdaj tudi počnem.”

Kmalu pa je Combs začel govoriti bolj mračno. “Nekaj let sem bil na temnem mestu,” je dejal. “Posebej se moram zahvaliti ljudem, ki so mi resnično stali ob strani.” Naštel je prijatelje in svetovalce. Nato je ob pogledu neposredno v kamero dodal: “Cassie, ker me je v temnih časih držala pokonci. Ljubezen.” Dvignil je eno roko, da bi naredil znak “L”, in nekaj sekund molče vztrajal s pogledom.

Combs in Casandra “Cassie” Ventura, nekdanja pevka njegove kultne založbe Bad Boy, sta se pred štirimi leti razšla. Vendar je od takrat odkrito hrepenel po njej. Na spletu je objavljal njene fotografije in jo pozival, naj posluša pesem “The Lady in My Life” Michaela Jacksona. Javno ji je čestital ob njeni prvi nosečnosti z možem. Njegovi komentarji na podelitvi nagrad so bili del vzorca obnašanja, ki je Venturo mučil več let. Ko je izvedela za zadnjo pripombo svojega bivšega, je bila Ventura po navedbah virov pretresena. A bila je tudi odločna.

Skoraj 18 mesecev pozneje, novembra 2023, je Ventura tožila Combsa, češ da jo je ves čas njunega razmerja držal v nasilni obliki spolnega suženjstva in da jo je ob njunem dokončnem razhodu leta 2018 posilil. V svoji vlogi se je sklicevala na Combsov govor BET: “Za gospo Venturo so bili ‘temni časi’ tisti, ki jih je preživela, ko jo je gospod Combs ujel v krog zlorabe, nasilja in spolne trgovine.” Povedala je, da so ji Combsovi brutalni pretepi – eden od njih je bil posnet na pretresljivem videoposnetku hotelskega nadzora, ki ga je CNN pridobila maja – pustili modrice, raztrgane ustnice, podočnjake in obsežne travme.

Za z grammyjem nagrajeno avtorico pesmi Tiffany Red, Venturino prijateljico, ki je tesno sodelovala s pevko na vrhuncu zlorab, so bile Combsove besede z odra BET posmeh. “To je kot nadlegovanje,” pojasnjuje. “Še vedno jo za*ebavaš – pusti jo pri miru. Pusti jo pri miru.” 

Pet let po razhodu s Combsom je Ventura molčala. Medtem, ko je on leta 2019 objavljal o njeni nosečnosti, se je ona v ozadju “v stiski pogajala”, da bi se izognila pogodbi z Bad Boyem, je dejala Red. (Čeprav je Ventura leta 2006 podpisala pogodbo za 10 albumov, je Bad Boy izdal le en njen studijski album.) Combs naj bi poskušal njeno ločitveno pogodbo vezati na klavzulo o prepovedi diskreditacije. “Ni bilo tako, da bi se pogajali samo z njeno založbo,” je dejala Red. “Pogajali smo se z njenim zlorabljevalcem.”

Ventura se je pridružila rehabilitacijskemu centru, da bi se spoprijela s “fizičnimi in psihološkimi posledicami” časa, ki ga je preživela s Combsom, in našla nov smisel v materinstvu, pravi njena tožba. Ko je končno zbrala moč in stopila pred sodišče, se je vsul plaz drugih tožb proti Combsu. Od takrat je Combsa še pet žensk obtožilo posilstva ali nasilnega spolnega napada iz leta 1990 – dve od njih trdita, da je Combs skrivaj snemal njune spolne odnose in posnetke brez njune privolitve pokazal drugim. Tožil je tudi glasbeni producent Rodney “Lil Rod” Jones, ki trdi, da ga je Combs otipaval po genitalijah in ga prisilil, da je “nagovarjal spolne delavke in izvajal spolna dejanja v zadovoljstvo gospoda Combsa”.

Čeprav je Combs sčasoma prevzel odgovornost za napad, ki je bil posnet, je ostale obtožbe odločno zanikal. Na dan, ko je Ventura vložila tožbo, jo je označil za prevaro, ki temelji na “nezaslišanih lažeh”.

“V zadnjih šestih mesecih je bil gospod Combs izpostavljen vztrajni zahtevi gospe Venture, ki je zahtevala 30 milijonov dolarjev pod grožnjo, da bo o njunem razmerju napisala škodljivo knjigo, kar je bilo nedvoumno zavrnjeno kot očitno izsiljevanje,” je dejal njegov odvetnik Ben Brafman. Venturin odvetnik Douglas Wigdor je v odgovoru dejal, da je Combs “gospe Venturi ponudil osemmestno vsoto, da bi jo utišal in preprečil vložitev te tožbe”. Stranki sta se v 24 urah po vložitvi tožbe s strani Venture dogovorili za poravnavo, ki ni bila razkrita.

Ko ga je decembra četrta žrtev obtožila posilstva, je 54-letni Combs še enkrat strastno zanikal: “Dovolj je. Zadnjih nekaj tednov sem tiho sedel in gledal, kako ljudje poskušajo umoriti moj značaj, uničiti moj ugled in mojo zapuščino. Posamezniki, ki so iskali hiter zaslužek, so proti meni podali grozljive obtožbe. Naj bom povsem jasen: nisem storil nobene od grozljivih stvari, ki se mi očitajo. Boril se bom za svoje ime, svojo družino in resnico.” 

Za mnoge so bile obtožbe proti Combsu neprijetne, deloma tudi zato, ker se je povzpel tako visoko kot ugleden bonvivan, ki je prirejal najboljše zabave od New Yorka do Hamptona in Hollywooda. Je popkulturni zvezdnik, ki se je v Saint-Tropezu sprehajal pod senčnikom, ki ga je držal njegov služabnik Fonzworth Bentley, na Met Gala pa se je pojavil v smokingu s kristali Swarovski in plaščem do tal. Rappal je o Bentleyjih in Benjaminu ter se udeleževal svojih ekstremnih letnih ‘White Parties’, ki so se jih udeležili Leonardo DiCaprio, Beyoncé, Mariah Carey in Martha Stewart. Imenoval se je Veliki Gatsby in cirkusanta P. T. Barnuma imel za svojo “muzo”.

Zdaj so v središču pozornosti, ki jo je Combs nenehno preganjal, njegova domnevna kazniva dejanja. V osupljivih prizorih, ki pomenijo njegov padec v nemilost, so težko oboroženi agenti nacionalne varnosti 25. marca v okviru zvezne preiskave o trgovini s spolnimi storitvami vdrli v njegovi razsežni posesti v Los Angelesu in Miamiju. Preiskovalci so prečesali njegove pisarne in spalnice. Trije bleščeči grammyji in oskar so kot ostanki razpadajočega režima ležali na izropani konzoli. Pozneje so osuplega Combsa videli samega, z neuporabnim mobilnim telefonom v roki, kako se počasi sprehaja po letališču Miami-Opa Locka. Njegove počitnice na Bahamih so bile odpovedane, njegovi nekoč utrjeni domovi porušeni, njegova odrasla sinova vklenjena, njegov imperij pa na robu.

Medtem, ko so se racije znašle na naslovnicah svetovnih časopisov, je bila tišina Combsovih slavnih prijateljev otipljiva. To je bilo drugače kot prej, ko je lahko s pomočjo čekovne knjižice, vplivnega odvetnika in medijskega blišča premagal težave z zakonom; ko se je zaradi svoje karizme, vpliva in poznanstev lahko otresel obtožb o nasilju ali protestov svojih umetnikov, ki so bili prikrajšani za pravice. “Povračilo škode je vedno bližje,” je dan po racijah dejal nekdanji izvajalec skupine Bad Boy Mase. “Veliko povračilo.”

V zadnjih šestih mesecih je revija Rolling Stone opravila več deset intervjujev s Combsovimi nekdanjimi prijatelji, znanci, zaposlenimi in umetniki skupine Bad Boy ter poznavalci industrije. Od več kot 300 ljudi, s katerimi je vzpostavil stik za to preiskavo, jih je bilo več kot 50 pripravljenih spregovoriti o svojih izkušnjah. Več jih je to storilo le brez zapisnika, saj so se bali maščevanja. Mnogi so sodelovanje zavrnili, ker so se želeli distancirati od Combsa. “Poskušam pustiti ta del svojega življenja za seboj,” pravi eden od nekdanjih zaposlenih.

Tisti, ki so spregovorili o Combsu, opisujejo zapletenega človeka z nasprotujočimi si osebnostmi. Navzven vidijo ustvarjalca, ki je brez zadržkov zagnan, velikodušen in vesel, včasih celo neumen. Takšen je lahko tudi zasebno, vendar so sodelavci, ki so se mu dovolj približali, za fasado odkrili nekaj precej bolj zloveščega: grozečo osebnost, ki si obupno želi biti sprejeta in občudovana; ki z javnimi izjavami o predanosti, velikimi donacijami in hvalisanjem, da je “človek ljubezni”, skriva zlorabe in nasilje, ki – v eni od prej nerazkritih obtožb – segajo v čas pred začetkom njegove kariere. Combs je po navedbah virov uporabljal svojo čedalje večjo moč, da bi ljudi podredil svoji volji, in sicer je pošiljal uslužbence, da bi pridobili nazaj nekdanje dekle Jennifer Lopez; do krvi pretepel vodjo založbe, ko se je ta romantično zapletel s Combsovo nekdanjo partnerico Kim Porter, in poskušal od žensk na svoji plačilni listi izsiliti spolne odnose.

Kot del te preiskave je revija Rolling Stone Combsu poslala podroben seznam vprašanj o novih in preostalih obtožbah. Na nobeno od njih se ni posebej odzval. “Gospod Combs ne more komentirati rešenih sporov, ne bo komentiral tekočih sporov in ne more obravnavati vseh obtožb, ki so jih mediji povzeli iz katerega koli vira, ne glede na to, kako nezanesljiv je,” je za Rolling Stone povedal njegov odvetnik Jonathan Davis. “Zavedamo se, da ustrezni organi izvajajo temeljito preiskavo, zato smo prepričani, da bodo vsa pomembna vprašanja obravnavana na ustreznem forumu, kjer pravila razlikujejo med dejstvi in izmišljotinami.”

Joi Dickerson-Neal, ki Combsa toži zaradi spolnega napada, za Rolling Stone pravi, da njena odločitev, da se javi, “ni povezana z denarjem. Gre za to, da svet vidi, da je ta moški, ki se je povzpel na raven ‘ikone’, v resnici bolan in je zaradi svojega nekaznovanega odvratnega vedenja leta pustil za seboj toliko žrtev.”

Combs in Ventura na njenem 21. rojstnem dnevu leta 2007 v Las Vegasu

Za Venturo se je Combs predstavljal kot njen bleščeči, uveljavljeni 37-letni šef založbe, ko jo je leta 2007 na njen 21. rojstni dan potegnil v kopalnico in jo nasilno poljubil, zaradi česar je po navedbah v pritožbi jokala. Pravi, da je imel v rokah ključe njene nastajajoče glasbene kariere, ko jo je istega leta prisilil k uživanju drog in spolnim odnosom. Combs se je hitro “močno vtihotapil” v vse vidike njenega življenja, plačeval je za njeno stanovanje; dosegel, da so njene zdravstvene kartoteke pošiljali neposredno njemu in se znašal nad njo zaradi domnevnih žalitev, piše v tožbi.

Ko je Ventura poskušala nadaljevati z življenjem in je imela leta 2011 kratko romantično razmerje z glasbenikom Kidom Cudijem, naj bi jo Combs pretepel. Combs je kasneje Venturi povedal, da namerava razstreliti raperjev avto na njegovi dovozni cesti, trdi tožba. Cudi je novembra v izjavi za New York Times potrdil, da je njegov avtomobil eksplodiral. “Vse to je res,” je dejal.

Ventura v tožbi navaja, da se je naučila “slepo” podrejati Combsu, da bi se izognila “brutalnemu pretepanju”. Sčasoma se je zloraba razširila na trgovino s spolnimi storitvami, saj ji je Combs naročal, naj se namaže z oljem, se zadrogira in opije ter ima spolne odnose z moškimi spolnimi delavci, medtem ko se je Combs samozadovoljeval in snemal interakcije, ki jih je imenoval “freak-offs”. Kot je povedala, se je “med temi grozljivimi srečanji naučila razdružiti”.

Javnost je v videoposnetku, ki ga je razkrila CNN, dobila zaskrbljujoč vpogled v Combsovo ravnanje z Venturo. Na njem je videti, kako Combs, ovit v brisačo, zasleduje boso Venturo, ki je skušala pobegniti, potem ko jo je leta 2016 v nekem hotelu v Los Angelesu udaril v obraz med svojim izpadom. Ob dvigalu Combs Venturo vrže na tla, jo brca, tepta in poskuša povleči nazaj v sobo, nato pa z mize zgrabi nekaj, za kar se zdi, da je vaza, in jo vrže v njeno smer. Ventura opisuje incident v tožbi in trdi, da je Combs hotelu plačal 50.000 dolarjev za pridobitev posnetka od hotela.

Combs brutalno pretepa svoje tedanje dekle, Cassie Ventura

“Po letih molka in teme sem končno pripravljena povedati svojo zgodbo ter spregovoriti v svojem imenu in v korist drugih žensk, ki se soočajo z nasiljem in zlorabami v svojih odnosih,” je Ventura povedala v izjavi, ki je priložena njeni tožbi. “To je bila priložnost, da spregovorim o travmi, ki sem jo doživela in iz katere se bom zdravila do konca življenja.”

Medtem ko so bile Venturine obtožbe tik pred objavo, je Combs po besedah Jonesa, ki je produciral več pesmi na Combsovi za grammyja nominirani izdaji The Love Album iz leta 2023, pripravljal strategijo: Combsov album: Off the Grid. “Podrobno je opisal, kako namerava izkoristiti svoj odnos s škofom T. D. Jakesom, da bi ublažil vpliv na svojo javno podobo,” je Jones aprila zapisal v zapriseženi izjavi.

V javnosti je Combs navidezno začel pospešeno ustvarjati pozitivne novice. Izpolnil je obljube, da bo namenil milijon dolarjev svoji matični univerzi Howard in nogometnemu programu na drugi zgodovinsko črnski univerzi, Jackson State University. Ustanovil je Empower Global, platformo za e-trgovanje za črnske podjetnike. Ob izdaji novega albuma – razglasil je, da je v svojem “ljubezenskem obdobju” – je napovedal, da izvajalcem in avtorjem pesmi Bad Boy vrača založniške pravice. (A le nekateri umetniki pravijo, da so jim bile pravice ponujene nazaj, Aubrey O’Day iz skupine Danity Kane pa je dejala, da jih je zavrnila, ker je bila njena ponudba povezana z obvezno pogodbo o nerazkrivanju).

Leto pred razhodom s Combsom je Ventura zasnovala kratki film z naslovom Cassie, ki se zdi zgovoren, če se ozremo nazaj. V glasu za kamero, ki govori o izmišljeni romanci v filmu, pravi: “Kako od tega preprosto oditi in pobegniti? Hočem biti svobodna.”

1. “Puff se tu zunaj obnaša kot nor. Pretepa jo.”

Hotelski varnostni posnetek je sprožil zgrožene odzive po vsem svetu. Combs je bil prisiljen priznati svoja dejanja in je tako s težavo priznal krivdo, vendar jo je prilagodil temu incidentu: “Bil sem zajeban. Padel sem na dno in ne opravičujem se … Za svoja dejanja v tem videoposnetku prevzemam polno odgovornost. Gnusim se sam sebi.” Trdil je, da je šel na terapijo in rehabilitacijo ter da mu je “resnično žal”. (Venturini odvetniki so dejali, da je Combsovo opravičilo pokazalo “njegov bedni obup”.)

Mnogi, ki so si ogledali posnetek napada, so bili osupli – celo tisti, ki so Combsa poznali že leta. LaJoyce Brookshire, nekdanja direktorica oglaševanja za Aristo in Bad Boy, pravi, da jo je vznemirilo, ko je izvedela, “da se je lahko zgodilo kaj takega … in da mi je Puffy naslednji dan lahko z jasnim obrazom stal pred nosom. To me je pretreslo do temeljev.” Več žensk, ki so s Combsom obiskovale Howardovo, pa je že pred desetletji opazilo znake nadzorovanja in zlorabe.

Combs je na uglednem kolidžu začel študirati jeseni 1987 in si hitro pridobil sloves prireditelja legendarnih, hrupnih zabav. Pogosto so ga videli, kako se s svojim kabrioletom vozi po kampusu in razdaja letake. Čeprav je po drugem letniku študij opustil, je Combs Howard spremenil v navezavo za svoja podjetja in se povezal z bodočimi izvršnimi direktorji založb in producenti Harvom Pierrom, Markom Pittsom in Dericom “D-Dot” Angelettiejem, ki so bili vsi ključni za zgodnji uspeh založbe Bad Boy.

Shante’ Paige, nekdanja izvršna direktorica A&R za Universal Motown Record Group, je bila med tistimi, ki pravijo, da so imeli pozitivne izkušnje s Combsom pri Howardu, njegove “ikonične” zabave pa je označila za “enkratno vzdušje v življenju”. Pravi, da je bil od samega začetka “zagnan” in “vedno v stiku z dogajanjem”.

Druge ženske pa so opisale prej neprijavljene incidente, ki so vključevali neželene dotike in napade besa. Ena ženska pravi, da se je držala “čim dlje”, ko jo je Combs brez opozorila “božal” po hrbtu in jo vprašal, ali bi bila pripravljena spoznati enega od njegovih prijateljev. Druga nekdanja učenka se je spominjala, da je Combs “pobesnel”, ko je nasprotovala temu, da se je vrinil v vrsto v jedilnici.

Čeprav se zdi, da so ti trenutki majhni, so pokazali zametke nevarnosti, ki bi kmalu izbruhnila. Tretji nekdanji učenec se spominja, kako naj bi bodoči mogul potrkal na okno pri pouku angleščine, da bi njegovo dekle odšlo. Obiski so postali izrazito nezaželeni, pravi sošolec za Rolling Stone. “Ko se je pojavil Combs, je postala zelo napeta,” se spominja učenec, ki je v razredu sedel poleg dekleta. “Imel je čudno kontrolo. Zdelo se mi je, da se ga boji.”

Sošolka, ki je zaradi strahu pred maščevanjem želela ostati anonimna, pravi, da se je njena zaskrbljenost potrdila, ko se je Combs pojavil pred šolskim študentskim domom Harriet Tubman Quadrangle in začel kričati na “agresiven” način, naj njegovo dekle pride ven. Sošolka pravi, da so po hodnikih kmalu začele teči druge ženske in v paniki trkati na vrata. Spominja se, da so alarmirale, da Combs, ki je bil takrat znan pod vzdevkom “Puff”, zunaj napadel mlado žensko.

“Puff se zunaj obnaša kot nor. Pretepa jo,” so po besedah sošolke govorili sošolci.

“Kričal ter se obnašal kot popoln bedak, dokler ni prišla dol,” je za revijo Rolling Stone povedal drug Howardov študent, ki je bil priča domnevnemu napadu. Pravi, da je Combs mlado žensko “povsod” udarjal s pasom, ki je bil videti kot jermen. Priča je pod pogojem anonimnosti zaradi občutljive narave incidenta povedala, da je bil Combs videti “zelo jezen” in je “kričal na ves glas”. Pravi, da jo je “brutalno brcal v zadnjico – res brutalno”. Priča pravi, da je bila ženska očitno prestrašena: “Malo se je poskušala braniti. Jokala je. Mi pa smo mu govorili: ‘Pusti jo! Kričali smo zanjo.” Tretji vir se je domnevnega napada spomnil tudi za revijo Rolling Stone.

Combs je bil otrok nagle jeze in je za revijo Jet povedal, da si je vzdevek prislužil že kot otrok, ker je “vedno pihal in puhal”, ko se je razjezil. “Bil sem temperamenten. Zato me je prijatelj začel klicati Puffy,” je dejal. Njegova mama Janice, nekdanja vzgojiteljica v vrtcu, ga je opisala kot “šunko”. Combs je komaj poznal svojega očeta Melvina; bil je lep preprodajalec mamil, ki je delal za harlemskega kralja, umorjen leta 1972 pri 33 letih, ko je bil Combs še majhen. Combs je vsa leta žaloval za izgubo očeta, vendar je Melvin kljub temu močno vplival nanj: “Tudi če ne poznamo svojih staršev, imamo v sebi njihov DNK, njihove gene,” je dejal Combs. “Imam njegovo miselnost in duh, njegov zagon, odločnost in navihanost.”

Ko je Janice družino iz Harlema preselila v predmestje Mount Vernon, 12 milj severno, se je Combs znašel v različnih svetovih. V prvem je bil obrambni igralec v nogometni ekipi na svoji katoliški srednji šoli za fante. V drugem se je z vlakom vozil v mesto in se potopil v razvijajočo se hiphop sceno. “Nisem točno vedela, kaj bo počel, vendar me je s svojim mešalnim kompletom, ki sem mu ga kupila, ko je bil star 13 let, metal iz hiše, tak hrup je delal hrup, ko je premetaval plošče,” je Janice leta 1993 povedala za Vibe.

Ko je Combs pri Howardu okusil slavo, si je želel več. Bil je trdno odločen, da bo prodrl v glasbeno industrijo, hkrati pa je obiskoval fakulteto in delal za polovični delovni čas pri založbi Uptown Records v New Yorku. Nekdanji podpredsednik Uptown A&R Kurt Woodley je za revijo Rolling Stone povedal, da mu je razgovor za službo posredoval Heavy D, sosed iz Mount Vernona, potem ko je Combs večkrat nagovarjal raperja v njuni lokalni piceriji. Combs se je na delo vozil iz Howarda in se izognil plačilu vlaka tako, da se je pred sprevodnikom skrival v kopalnici. Opustil je šolo, da bi lahko delal v Uptownu s polnim delovnim časom, sčasoma pa je postal varovanec izvršnega direktorja Andreja Harrella.

Combsov vzpon v Uptownu je zdaj del njegove legende. Novincema Mary J. Blige in Jodeci je pomagal, da sta postala multiplatinska, potem ko je preoblikoval njuno podobo. Na novo je izumil remiks in uvedel “hip-hop soul” v kulturni leksikon. V hiphop klubu Red Zone na Manhattnu, ki so ga zaprli, je prirejal ekskluzivne zabave “Daddy’s House”, ki so se jih želeli udeležiti tudi njegovi starejši kolegi iz Uptowna.

“Imel je sposobnost prepričati ljudi, da je vse, kar počne ali kjerkoli je, vroča stvar,” pravi Dan Charnas, avtor knjige The Big Payback: The History of the Business of Hip-Hop, pravi za Rolling Stone. “Bolj kot kdor koli drug je razumel, kako bodo inovacije hip-hopa – zlasti vzorčenje in uporaba klasičnih rapovskih posnetkov kot podlage za pesmi R&B – resnično vplivale na generacijo.”

Ko je Combsova zvezda v Uptownu vzhajala, so se v skladu s tožbo zaradi spolnega napada, ki jo je novembra lani vložila Joi Dickerson-Neal, ponovno pojavili njegovi plenilski nagoni. Dickerson-Nealova je leta 1990 igrala ob Combsu v glasbenem videospotu in je od raperke iz Bronxa Sister Soulja prejela “opozorilo”, naj se “zaradi njegovega zloglasnega slovesa” drži stran.

Dickerson-Neal s Combsom v glasbenem videospotu iz leta 1990. Trdi, da jo je Combs leta 1991 posilil, napad pa posnel in ga pokazal drugim.

Dickerson-Neal pravi, da je “nerada” privolila v večerjo s Combsom januarja 1991, ko je kot študentka plačevala študij z delom v restavraciji. Ker se je bala, da bo z njim sama, je zahtevala, da večerjata tam, kjer je delala. Trdi, da ji je Combs, ko je šla na stranišče, nekaj nasul v pijačo, pozneje pa jo je prisilil v kajenje trave. Pravi, da so ji kmalu zatem noge postale “gumijaste” in da jo je Combs posilil v bližnji rezidenci. Prav tako trdi, da je Combs napad posnel in posnetek pokazal drugim kot trofejo. (Combs je takrat prek zastopnika zanikal te obtožbe: “Ta 32 let stara zgodba je izmišljena in ni verodostojna. Gospod Combs je ni nikoli napadel.” Combsovi odvetniki so predlagali zavrnitev delov tožbe, saj so obtožbe označili za “lažne, žaljive in nesramne”).

Mike Nice Lewis, ki je z Dickerson-Neal sodeloval pri kratkotrajni založbi PMD Records, je za Rolling Stone povedal, da mu je v pisarni zaupala o domnevnem spolnem napadu v začetku devetdesetih let prejšnjega stoletja. V pogovoru sta prišla na vrsto Combs in Bad Boy, Lewis pa pravi, da se je Dickerson-Nealino obnašanje nenadoma spremenilo. Lewis trdi, da mu je Dickerson-Nealova povedala, da je imela s Combsom “zelo slabo spolno izkušnjo”, pri čemer je med pogovorom držala sklonjeno glavo. “Verjamem Joi,” pravi. “Iz tega, kar mi je povedala, sem vedel, da jo je to še vedno prizadelo, tudi dve leti pozneje.” Michelle Caiola, odvetnica Dickerson-Nealove in druge obtoženke, Crystal McKinney, dodaja: “Obsega nepopravljive škode za duševno zdravje in poklicno življenje mojih strank ni mogoče preceniti.”

V nekaj urah po tem, ko je Dickerson-Nealova vložila tožbo, je Combsa zaradi posilstva tožila še ena ženska. Liza Gardner trdi, da je bila leta 1990 stara 16 let, ko je s prijateljem na dogodku založbe MCA Records na Manhattnu spoznala Combsa in pevca ter avtorja pesmi Uptown Aarona Halla. Gardnerjeva trdi, da sta bila moška “zelo koketna in zabavna”, dekleti sta hranila s pijačo in ju povabila v Hallovo rezidenco na “afterparty”. Trdi, da ji je Combs na Hallovem domu v New Jerseyju ponudil še več alkohola in jo kljub njenim protestom prisilil v seks. Medtem ko se je še vedno “šokirana in travmatizirana” poskušala obleči, naj bi Hall “vdrl v sobo, jo stisnil na tla” in jo še on posilil. Gardnerjeva trdi, da se je “razjarjeni” Combs pozneje pojavil tam, kjer je bivala, in jo “začel dušiti”, dokler ni skoraj “omedlela”. Combs se je bal, da bodo ženske povedale njegovemu dekletu, “kaj sta s Hallom storila”, trdi v tožbi.

Combsova odvetniška ekipa je zanikala obtožbe Gardnerjeve in jih označila za “lovljenje denarja”. Vendar je druga ženska, ki pravi, da je bila z Gardnerjevo v noči domnevnega napada, potrdila številne podrobnosti tožbe Gardnerjeve v zapriseženi izjavi, ki jo je vložila sredi maja. Ženska, ki je mlajša sestra prijatelja, omenjenega v Gardnerjevi tožbi, je dejala, da ima fotografijo z Gardnerjevo in Hallom z omenjenega večera. Spomnila se je, da je obupano iskala svojo sestro in Gardnerjevo po Hallovem stanovanju, potem ko sta izginili s Combsom in Hallom. Takrat 15-letnica je povedala, da je vstopila v sobo in videla moškega, ki je gledal, “karkoli je Puffy počel z Lizo”. Ženska je zapisala, da se je naslednje jutro zbudila na drugi lokaciji, kjer je “razburjena” Gardnerjeva dejala, da se je tam pravkar pojavil Combs in jo “davil”.

V pisarni v Uptownu so Combsov napihnjeni ego, pretirana samohvala in mačistične spletke postali težava za njegove sodelavce. Od notranje razdvojenosti je postal odkrito kontroverzen decembra 1991, ko je skupaj s Heavy D pomagal organizirati dobrodelno košarkarsko tekmo zvezdnikov na City College of New York, na kateri je umrlo devet ljudi, starih od 15 do 28 let, več deset pa jih je bilo ranjenih v trčenju. Combs se je izogibal odgovornosti in trdil, da je poskušal pridobiti pomoč newyorške policije in da je osebno dajal umetno dihanje več ljudem. Vendar je bilo v poročilu o incidentu, ki ga je naročil takratni župan David Dinkins, navedeno, da je dovolil neizkušenim podrejenim, da se ukvarjajo z načrtovanjem dogodka, in ugotovljeno, da je nepremišljena pretirana promocija na dogodek privabila preveč ljudi brez vstopnic.

Ker je mesto preiskovalo morebitne kazenske obtožbe, tožbe so se kopičile, tekmeci pa so pritiskali na Harrella, naj odpusti Combsa, je izvršni direktor Uptowna pozval Combsa, naj se umiri. Po besedah Kirka Burrowesa, soustanovitelja in predsednika podjetja Bad Boy, se je prestrašeni Combs več mesecev skrival v hotelu na Manhattnu pri svoji materi. (Burrowes je bil leta 1997 odpuščen iz podjetja Bad Boy. Leta 2003 je Combsa tožil, ker naj bi mu grozil z bejzbolsko palico in ga prisilil, da je podpisal svoj delež v podjetju. Njegove tožbe so bile zavrnjene, ker so zastarale.)

Ko je dogodek malce zašel v pozabo in se je Combs vrnil v Uptown, se je še vedno imel za Harrellovega naslednika. Vendar je bil njegov dostop do mentorja omejen. Večji del leta 1992 je preživel v produkciji Bligeovega prelomnega prvenca What’s the 411? in se odkupil z odmevnostjo albuma. Približno v tem času je ustanovil lastno založbo Uptown Imprint, Bad Boy Entertainment, kjer je lahko podpisoval pogodbe z lastnimi izvajalci in zaslužil dodaten denar. Burrowes se spominja, da so “ljubosumni” izvršni direktorji Uptown Combsa imenovali “Satan” in mu dali jasno vedeti da ga ne prenesejo, ko so hodili mimo njegovih majhnih pisarn v stavbi Uptown.

Tudi Harrell je bil do njega nenaklonjen. Kot se spominja Woodley, je Harrell dejal: “Puffa bom odpustil, ker postaja preveč velik zase. Moti ljudi.” Zaradi vse večjega pritiska je Harrell julija 1993 odpustil Combsa. Uptown naj bi nadzoroval izdajo albuma Combsovega najnovejšega podpisnika – Christopherja Wallacea, znanega tudi kot Notorious B.I.G. – vendar je Combs lahko poiskal nov dom za svojo nastajajočo založbo.

Po besedah Burrowesa je bila odpoved za Combsa uničujoča, saj je 23-letnik pred pisarno “jokal z vedri solz”. “Andreja je imel rad,” je dejal Burrowes. “Oboževal je Uptown. Ni razumel, kaj bo Bad Boy.” 

“Nekaj dni sem jokal in počutil sem se, kot da bi hotel skočiti s stavbe,” je Combs leta 1995 povedal za Rolling Stone. “Mislim, da je bilo včasih težko delati z mano … Morda sem počel stvari, ki bi jih počel kakšen kretén, zlorabljal moč. Ampak to je bilo le malo časa.”  

2. Ustvarjanje mogotca

Combs, ki je bil izgnan iz Uptowna in kriv za tragedijo, ki je terjala devet življenj, bi lahko utonil v pozabo. Vendar je bil trmast in odločen ter je hitro pridobil 10 milijonov dolarjev vredno pogodbo z založbo Arista Records Clivea Davisa, ki je ohranila Bad Boy Entertainment pri življenju. Zdaj je vodil ekipo, ki je želela iz umetnikov narediti superzvezdnike in hiphop utrditi kot mainstream žanr. “Medtem ko svet ni razumel moči hip-hopa, sem jaz delala v njem in opazovala, kako se razvija,” pravi Michelle Joyce, prva direktorica marketinga pri Bad Boyu. “Brez sence dvoma sem vedela, da ne gre za vprašanje, ali bo hip hop postal popularen, ampak kdaj.” 

Ni bilo lahko. delovne ure so bile krute, plača nizka, delovna obremenitev pa velika. Naslednje poletje, le eno leto po Combsovi razrešitvi iz Uptowna, se je njihovo delo obrestovalo z vseprisotnim “Flava in Ya Ear” Craiga Macka in “One More Chance” Notoriousa B.I.G. V naslednjih treh letih je Bad Boy postal prva založba za prihajajoče izvajalce hip-hopa in R&B, ki je izdajala albume Faith Evans, Total in 112, ki so se uvrščali na vrhove lestvic, ter se uvrščala v klube in radijske postaje po vsej državi. In v Wallaceu je Bad Boy dobil novo superzvezdo – Biggieja Smallsa.

Combs pa je bil še vedno neuravnovešen. Burrowes pravi, da je leta 1994 videl, kako je Combs napadel žensko v pisarni podjetja Bad Boy. Skupaj z drugim nekdanjim zaposlenim sta za Rolling Stone povedala, da sta morala Combsa odtrgati od ženske, potem ko sta slišala krike in zvok razbitega stekla. Felicia Newsome, prva vodja Bad Boyovega snemalnega studia Daddy’s House, pravi, da je Combsa nekoč zadržala, ko je hotel “pretepsti to dekle”, potem ko se je med dvema ženskama začel pretep. “Držala sem ga za pas in mu rekla: ‘Umiriti se moraš. To ni tvoj prepir,” se spominja Newsome.

April Lampros (desno) trdi, da jo je Combs sredi 90. let prejšnjega stoletja prisilil v oralni seks.

Nekdanja pripravnica pri Aristi April Lampros trdi, da je Combs tudi do nje postal nasilen. V tožbi, vloženi maja, Lamprosova trdi, da jo je Combs sredi devetdesetih let prejšnjega stoletja napadel v garažni hiši in jo prisilil, da je pokleknila in mu izvajala oralni seks. To je bil eden od štirih “grozljivih” spolnih napadov, ki jih je po njenih besedah doživela med svojim občasnim razmerjem s Combsom.

Ko je bil Bad Boy v vzponu, so uslužbenci Combsove prestopke zamolčali, bodisi zaradi lojalnosti, strahu ali prepričanja, da so takšni incidenti redki. Navzven je bil neprestani oglaševalec založbe, ki je nastopal v skladbah in se pojavljal v videospotih svojih izvajalcev. Jasno je bilo, da si je želel nekaj večjega. “Dobro se spomnim dneva, ko me je poklical Clive Davis in me prosil, naj za Puffyja začnem pridobivati medije, kot da bi bil on umetnik,” pravi Brookshire. “Za njegovim hrbtom sem ga klical moj problematični otrok, razvpiti V.I.P.” 

Combs je dobil vse medije, ki jih je želel, ko se je s svojim losangeleškim kolegom, šefom založbe Death Row Records Marionom “Suge” Knightom, zapletel v dolgoletni boj težkih hiphoperjev. Nekoč sta bila prijateljska; Combs je leta 1997 za revijo Rolling Stone povedal, da je celo oblikoval Bad Boy po modelu Death Row. Toda poznejše rivalstvo med Biggiejem in Knightovim karizmatičnim superzvezdnikom Tupacom Shakurjem se je za obe založbi spremenilo v pirovo zmago.

Combs je bil Shakurju naklonjen, saj je občudoval njegovo sposobnost združevanja ulične verodostojnosti s privlačnostjo za mainstream. Burrowes je zapisal, da je ekipa Bad Boy poleti 1993 preučevala raperjevo živahno uspešnico “I Get Around” kot načrt za komercialno hiphop ploščo. Combs je v želji, da bi ga jemali resno, poskušal navezati prijateljstvo, vendar Shakur ni bil zainteresiran. “Pac ni imel nobenega spoštovanja do Puffa,” pravi fotografinja hiphopa devetdesetih let Monique Bunn, ki si je bila blizu z Wallaceom in drugimi izvajalci skupine Bad Boy. Bunn pravi, da je bil Combs za Shakurja in celo za Wallacea “banalen direktor”.

Namesto tega se je Shakur navezal na Wallacea, ki ga je imel za svojega vrstnika, se spominja Burrowes. Zaradi tega je bil, kot pravi, “se je nekdo počutil odrinjen, ljubosumen”, pri čemer se sklicuje na Combsa.

Tupac Shakur, Notorious B.I.G. in Sean Combs nastopajo v New Yorku leta 1993.

Prijateljstvo je bilo kratkotrajno. Ko je bil Shakur leta 1994 v avli studia Quad Studios na Times Squaru napaden in petkrat ustreljen, je obtožil Combsa in ekipo Bad Boy, da sta mu nastavila, kar je Combs zanikal. Bunn pravi, da se je vse skupaj “razmahnilo”. Izvršni direktorji Bad Boya so začeli Wallacea spodbujati, “naj napiše določene pesmi”, pravi Burrowes, čeprav se raper glede svojega nekdanjega prijatelja “ni počutil dobro”. Combs je leta 1995 izdal Wallaceov singel “Who Shot Ya?”, ko so se napetosti razplamtele. Pesem je bila splošno sprejeta kot posmehljiva provokacija, usmerjena proti Shakurju, čeprav je Wallace trdno zatrjeval, da to ni bila. Shakur se je odzval z divjo skladbo “Hit ‘Em Up”, s čimer je sovražnost dosegla vrhunec.

Morda je Combs videl promocijsko igro, zato je podžgal rivalstvo med vzhodno in zahodno obalo. Vodji založb sta si izmenjala udarce, pri čemer je bil Knight v vlogi zastrašujočega šefa, ki žveči cigare in je povezan s tolpami, Combs pa v vlogi uglajenega in čistega direktorja.

Ko je bil 25-letni Shakur septembra 1996 umorjen v streljanju iz avtomobila v Las Vegasu, je Knight takoj s prstom pokazal na Combsa, ki je zanikal vpletenost. Nekateri zaposleni v Bad Boyu so kmalu zatem prejeli osebne grožnje s smrtjo. “Ne spomnim se, da bi v priročniku za zaposlene prebral, da je bilo izogibanje kroglam del mojega opisa dela,” pravi Brookshire. (Lani septembra je bil član tolpe Compton Crips Duane Keith “Keffe D” Davis obtožen Shakurjevega umora. Njegovo sojenje se bo začelo novembra. Davis je trdil, da mu je Combs za napad na Shakurja ponudil milijon dolarjev. Combs to trditev odločno zanika.)

Šest mesecev po Shakurjevi smrti, marca 1997, se je 24-letni Wallace udeležil zabave po podelitvi glasbenih nagrad Soul Train v Los Angelesu, ko je strelec začel streljati na njegov GMC Suburban in ga ubil. Policija meni, da je bil umor naročen kot maščevanje.

Po več poročilih naj bi se Wallace tik pred smrtjo pripravljal na odhod iz skupine Bad Boy. Pri tem ni pomagalo niti to, da se je Combs sprl z Wallaceovimi odvetniki, ki so poskušali priboriti raperjeve pravice do objavljanja. “Nikoli se jim ne bom odpovedal, dokler ne bom mrtev in dokler moje kosti ne bodo zdrobljene v prah,” je Combs po poročanju The Big Payback dejal odvetnikom. “Biggie je bil popolnoma pripravljen zapustiti Puffa,” pravi Bunn. “To vem zagotovo, ker mi je sam povedal.” Drugi vir dodaja: “Vsi so hoteli zapustiti Puffyja. Vsi ga zapustijo.”

Combs je izkoristil šok in žalost zaradi Wallaceove smrti. Brookshire, ki je dan pred Wallaceovo smrtjo na novinarskih dogodkih potovala v istem SUV-ju kot Wallace, pravi, da je Combs zavrnil njeno prošnjo za dopust, da bi lahko preživela žalost. Namesto tega ji je Combs le dva tedna po umoru naročil, naj vse napore usmeri v Wallaceov prihajajoči album Life After Death (Življenje po smrti). Combs je zahteval, da je album “številka ena, številka ena, številka ena, številka ena, številka ena. Top 10, top 10, top 10, top 10,” se spominja. (V prvem tednu je bil prodan v skoraj 700.000 izvodih.)

Ko se je nekaj mesecev po Biggiejevem umoru revija Rolling Stone obrnila na Bad Boy glede priložnosti za naslovnico, Burrowes trdi, da se je zavzel za to, da bi to mesto zasedel pokojni raper. “Seanu sem rekel: ‘Naj bo to Biggie. Še vedno imaš priložnost za naslovnico v prihodnosti,” se spominja Burrowes. “On je pa rekel: ‘Ne, on je mrtev. Julija bom izdal No Way Out. Moram biti na naslovnici revije Rolling Stone.”

In Combs je dobil naslovnico. Dve leti pozneje je priznal, da je bila Biggiejeva smrt velik posel. “Mislim, da je njegova smrt še povečala slavo,” je Combs leta 1999 povedal za Rolling Stone. “Vsaj 2 milijona od skoraj 5 milijonov prodanih izvodov albuma No Way Out) je bilo rodanih zaradi njegove smrti. In to ni nujno dobro, ampak takšna je realnost.”

Celo strašni šef Death Row, ki trenutno prestaja 28-letno zaporno kazen in je bil označen za “strašilo” hiphopa, je dejal, da je Combsovo vedenje odvratno. “Ko je Pac odšel, nisem vzel v roke mikrofona,” je dejal Knight v svojem zaporniškem podkastu. “Jaz sem pobral koščke.” 

3. “Ljudje so naredili vse, kar je rekel, da bi ostali v njegovi naklonjenosti.”

V poznih devetdesetih letih so se oboževalci redno zbirali pred studiem Daddy’s House v središču Manhattna, da bi videli znani obraz ali posredovali mixtape. “Zgradili smo ta stroj – najbolj vročo hiphop založbo na svetu – in ljudje so se začeli potegovati za to, da bi prišli zraven Puffyja,” pravi Joyce.

Z začetkom novega tisočletja je hiphop vstopil v obdobje blišča, Combs in njegovi izvajalci pa so izkoristili melodije popevk iz osemdesetih let prejšnjega stoletja, da bi si zagotovili komercialne uspešnice. Nosili so ujemajoče se bleščeče obleke, rappali o dizajnerskih nogavicah in jahtah, se ovešali z diamanti ter svoje visokoproračunske videospote napolnili z obnorelimi ženskami in bombastično pirotehniko.

Založba je cvetela na račun Biggiejeve zapuščine, podpirale pa so jo vzhajajoče zvezde Mase, Shyne in Black Rob. Combs je dobival grammyje in bil nominiran za delo z zunanjima izvajalcema Mariah Carey in R. Kellyjem. Vstopil je v višje sloje newyorške družbe in se zabaval z Revlonovim milijarderjem Ronom Perelmanom in Donaldom Trumpom. “V njem je bil prisoten določen narcisizem, odnos, ki ni objektiviziral le žensk, ampak vse ljudi, in želja po druženju z drugimi moškimi, ki so uživali v premikanju ljudi kot šahovskih figur,” pravi Charnas o Combsu in dodaja, da je bil “vzornik hiphopa kot kapitalizma in igre družbene mobilnosti”. 

To, da je Combs postal prevladujoča sila v industriji, je le še okrepilo njegovo ustrahovalno vedenje. Aprila 1999 je menda vdrl v pisarno izvršnega direktorja založbe Interscope Records Steva Stouta in postal nasilen. Combs je bil besen, ker ga Stoute ni izrezal iz prizora križanja v glasbenem videospotu Nas, preden ga je poslal na MTV. “Udaril me je v obraz, nato pa je zgrabil telefon in me z njim udaril po glavi,” je Stoute povedal za L.A. Times. Combs se je zasebno poravnal s Stoutejem, menda za 500.000 dolarjev, in se izognil sedemletni zaporni kazni, saj je priznal manjšo obtožbo nadlegovanja. Tistega poletja je Combs izdal svoj drugi album Forever. Album je bil kritiško in komercialno neuspešen – prodal se je za manj kot polovico ceneje kot njegov predhodnik – kar pa ni zmanjšalo Combsove zvezdniške moči.

Combsa 27. decembra 1999 v okovih vodijo iz policijske postaje Manhattan South v New Yorku.

Nekaj mesecev pozneje, decembra, je bil Combs aretiran po streljanju v nočnem klubu, v katerem so bili ranjeni trije ljudje. Njegov najnovejši zvezdnik Shyne, znan tudi kot Jamal Michael Barrow, je bil obsojen za streljanje in dobil 10 let zapora. (Barrow je bil po izpustitvi leta 2009 deportiran v Belize.) Combs je bil medtem obtožen posedovanja orožja in poskusa podkupovanja, potem ko je s takratnim dekletom Jennifer Lopez pobegnil s streljanja v avtomobilu Lincoln Navigator, ki naj bi prevozil 11 rdečih luči.

Combsu je v primeru obsodbe grozilo do 15 let zapora. Kevin Rogers Francis, gostitelj v Combsovi restavraciji Justin’s, ki je delal za Combsovo kratkotrajno revijo Notorious, se spominja, da je mogotec hlastal za denarjem, ukinil revijo in v predalih restavracije iskal denar, s čimer je verjetno želel pokriti visoke račune za pravno pomoč.

Tožilec je trdil, da je Combs ponujal gotovino pričam, potem ko so nekatere trdile, da je bil Combs strelec. Žrtev Natania Reuben je bila trdno prepričana, da je Combs izstrelil kroglo, ki ji je predrla nos. Combsov voznik je pričal, da mu je Combs ponudil 50.000 dolarjev – kot jamstvo je uporabil prstan s prstancem v vrednosti 40.000 dolarjev – če bo povedal, da je lastnik nelicencirane pištole, najdene v SUV-ju. Drugi so trdili, da je Combs Barrowu prek posrednika plačal kar milijon dolarjev, da bi si kupil njegov molk. Barrow je to trditev zanikal in jo označil za “smešno dezinformacijo”. Po šesttedenskem sojenju je bil Combs marca 2001 oproščen.

Z naraščajočimi škandali, tabloidnim razmerjem z Lopezovo in priljubljenostjo svoje linije oblačil Sean John, ki jo je začel prodajati leta 1998, je Combs vstopil v popkulturno stratosfero. Delo za Bad Boy je postalo ponos, pravi nekdanji zaposleni Flash Rodriguez: “To ni bilo samo podjetje, ampak življenjski slog.”

Vendar je bilo za Combsa težko delati. Zaposleni, ki so želeli ostati, so se morali naučiti “govoriti po Puffyjevo”, pravijo Brookshire in več drugih virov. Combs je bil zahteven šef, ki je pogosto kričal, da bi dosegel svoje, in je odpuščal zaposlene po mili volji. “Nihče v njegovi ekipi pri Bad Boyu mu ni govoril nazaj,” pravi nekdanji vodja studia Daddy’s House Newsome. “Nihče ga ni izzival.” Drugi vir se spominja, da je Mase, čigar pravo ime je Mason Betha, Combsa za njegovim hrbtom imenoval “massa” (master – gospodar).

“Bil je zelo nestanoviten,” pravi vir, ki je včasih sodeloval z Bad Boyem. “Vedno je bil na robu tega, da bo znorel in postal strašen. Ljudje so naredili vse, kar je rekel, da bi ostali v njegovi naklonjenosti … in Puffy je izkoriščal želje ljudi, da bi bili v teh okoljih.” 

4: “Zakaj nihče nič ne reče? Se ga tako bojijo?”

Po Combsovi oprostitvi v primeru streljanja v nočnem klubu leta 2001 se je menda odpravil naravnost v cerkev. Kasneje je manj bogaboječe obiskal hotel Peninsula, v katerem je organiziral veliko zabavo za proslavitev sodbe. Tam je “Anna”, samostojna grafična oblikovalka, ki je sodelovala z marketinško ekipo Bad Boya, povedala, da je Combs pristopil k njej in ji začel masirati ramena. (Ženska je prosila za psevdonim, ker se je bala maščevanja.) “Dotikal se me je po ramenih, rokah, hrbtu. Rekel je: ‘Oh, ja, ti je to všeč? Vem, da ti je to všeč. Kot res, res gnusno,” se spominja Anna, ki je prvič javno delila svojo zgodbo. “Rekla sem: ‘Ne, ne tako zelo,’ in nekako sem odplavala od tam.”

Anna pravi, da se je Combsa do konca večera izogibala. Tedne pozneje ji je dekle njenega šefa zaupalo, da naj bi Combs na večer zabave pristopil k šefu, da bi me “prepričal k seksu”, pravi Anna. Prijateljica je potrdila, da ji je Anna povedala tako o srečanju kot o predlaganem dogovoru, ko sta nekaj let pozneje začeli delati skupaj.

“Dolga leta sem se zaradi tega počutila precej neprijetno. Ko me ljudje sprašujejo o mojih dnevih pri Bad Boyu, jih zasenčijo njegove neumnosti,” pravi Anna in dodaja, da je Combs z njo ravnal, kot da obstaja zato, da “izpolnjuje njegove kaprice”.

Combs se je pogosto bahal s svojimi spolnimi podvigi, tudi če so bili v bližini mladoletni umetniki, ki so to videli. Najstniški Usher je na začetku devetdesetih let kot mladi varovanec skupine Bad Boy kratek čas živel v Combsovi hiši v New Yorku. “Puff me je seznanil s popolnoma drugačnimi stvarmi – predvsem s seksom,” se je Usher leta 2004 spominjal za Rolling Stone. “Vedno so bila naokoli dekleta. Odprl si vrata in videl nekoga, ki je to počel, ali pa več ljudi v sobi, ki so imeli orgije. Nikoli nisi vedel, kaj se bo zgodilo.”

Kasey Sheridan, članica najstniške dekliške skupine Dream, se spominja, da so jo pri 15 letih poklicali na sestanek s Combsom v hotelski bungalov na Beverly Hillsu, kjer je ob vhodnih vratih videla torbico in par visokih pet. Po dvajsetih minutah je iz bližnje sobe prišel Combs, oblečen v kopalni plašč. “To je tako, kot da ne morete ohraniti niti naše nedolžnosti. Imam 15 let, hodim v to situacijo in točno vem, kaj je počel v sosednji sobi,” je dejala Sheridan.

Crystal McKinney na koncertu Seana Johna leta 2003. Nekaj ur pozneje je model trdil, da jo je Combs prisilil k oralnemu seksu.

Combs, ki se je hranil s svojo slavo in močjo, je svoje najbolj odvratne nagone potiskal še dlje. Model Crystal McKinney je bila fotografirana med zvezdniško modno revijo Seana Johna februarja 2003. Nekaj ur pozneje je Combs v njeni nedavni tožbi dejal, da se je “obnašala preveč napeto”, in jo prisilil, da si je privoščila “šnopček” z mešanico džointa. Trdi, da jo je nato kljub njenemu upiranju prisilil k oralnemu seksu. Zaradi te noči je McKinneyjeva padla v “začaran krog tesnobe in depresije”, kar se je po njenih besedah končalo s poskusom samomora.

“Imela sem začrtano celotno prihodnost v manekenstvu, ki mi je bila ukradena. Biti spolno napaden in ne imeti možnosti tožbe, je tako boleče,” je McKinneyjeva povedala za Rolling Stone. “Imela sem občutek, da vsak dan umiram, ker še nisem imela moči, da bi se oglasila … Upam, da bom z govorjenjem pomagala drugim preživelim, da se oglasijo in poiščejo pravico.”

Kmalu zatem, med pomladjo in jesenjo 2003, je bilo 17-letno dekle nekega večera s prijatelji v lokalu v okolici Detroita, ko je pristopil moški v obleki in se domnevno predstavil kot Combsov “najboljši prijatelj”. Moški naj bi poklical Combsa in dekletu omogočil, da je govorilo neposredno s slavnim producentom, ki je bil dvakrat starejši od nje. Moški, domnevno nekdanji predsednik Bad Boy, Harve Pierre, je dekle prepričal, da se je vkrcalo na zasebno letalo in odletelo na dveurni let v Teterboro v zvezni državi New York, kjer naj bi se osebno srečalo s Combsom, kot je v tožbi, ki jo je decembra lani vložila deklica, zdaj odrasla tožeča stranka, zapisala neimenovana žrtev. Takratna dijakinja je bila navdušena nad to priložnostjo in je potovanje dokumentirala s fotografijami iz očetove hiše, kjer se pretvarja, da snema pesem, kaže na Combsove začetnice na steni in sedi v Combsovem naročju.

Neimenovana žrtev s Combsom v njegovem studiu Daddy’s House na večer, ko naj bi jo Combs in še dva moška leta 2003 skupinsko posilili, ko je bila stara 17 let.

Fotografije so bile vključene v tožbo, da bi potrdile trditve ženske, da so jo tisto noč v snemalnem studiu skupinsko posilili Pierre, Combs in tretji, neznani moški. Ženska trdi, da so jo moški zasipali z drogami in alkoholom, dokler ni bila skoraj nezavestna in ni mogla privoliti. Ko je začela izgubljati zavest, jo je Combs odpeljal v kopalnico, kjer ji je slekel krilo in spodnje perilo ter vanjo prodrl od zadaj. Medtem ko je izgubljala zavest, je neimenovani napadalec zamenjal Combsa in jo posilil od zadaj, medtem ko jo je Combs opazoval, pravi. Ženska trdi, da je Pierre zamenjal drugega moškega in jo posilil tudi on. Ko sta moška končala, je v groznih bolečinah padla v “fetalni položaj” na tla, pozneje pa so jo pospremili iz stavbe in jo odleteli nazaj v Michigan, trdi.

Combsov odvetnik je vložil predlog za zavrnitev, v katerem je opis Doe označil za “desetletja staro zgodbo”, “neutemeljeno” trditev in poskus “izterjati nezasluženo finančno povračilo”. Pierre se na prošnjo za komentar ni odzval, pred tem pa je obtožbo označil za “izmišljotino” in “obupan poskus pridobitve finančne koristi”.

Droge so bile stalen del Combsovega življenja, trdi Ventura v svoji tožbi, saj trdi, da je bil “odvisen od zdravil proti bolečinam na recept in je pogosto jemal ekstazi”. Trdi, da je imel tablete in druge droge na prostem “kot sladkarije” ter da si je med svojimi “odklopi” priskrbel alkohol, ekstazi, kokain, drogo za posilstvo GHB, ketamin in marihuano. Vendar Ventura in drugi pravijo, da te snovi še zdaleč niso izboljšale razpoloženja na zabavi, temveč so ga le poslabšale. Ko se je Combs dovolj napil ali zadrogiral, pravi eden od pogostih gostov zabav v začetku leta 2000, “je postal nasilen in glasen. Svojo jezo je znašal na ljudi.”  Ventura trdi, da jo je Combs večkrat, ko je bil zelo opit, pretepel.

Vir iz industrije pravi, da so nekoč zapustili zabavo na Combsovem domu, ker jim je bilo neprijetno gledati agresivnega Combsa, ki je vso noč kričal na Venturo. “V njenih očeh je bilo mogoče razbrati, da je prestrašena,” so povedali. “Rekla sem si: ‘Ali je to normalno? Ali sem tako zadeta? Zakaj nihče nič ne reče? Ali se ga tako zelo bojijo?”

Leta 2015 je Combs v radijski oddaji The Breakfast Club opisal “dogovor”, ki ga ponuja svojim dekletom: “Če sem v razmerju s teboj, se boš 25 odstotkov časa počutila kot: ‘O, stari, sovražim biti tukaj, ta tip me je prevaral, lagal mi je,'” je pojasnil Combs, medtem ko je sedel ob svojem najstniškem sinu Christianu. “Potem pa je 75 odstotkov ‘Naredil te bom najsrečnejšo žensko na vsem svetu’. Bom ob tebi, da podpiram tvoje sanje. Bom tam, da te objamem in ti prisluhnem. Bom tvoj najboljši prijatelj. In obljubim, da se boš najbolj nasmejala. Veš, kdo sem, to je to, kar je.”

“Katero pogodbo bi izbrali?” 

Combs ni nikoli razkril enega pogoja dogovora, pravijo viri: Ženske, ki so ‘podpisale pogodbo’, niso smele od nje odstopiti. Damien Vasquez, nekdanji pripravnik pri Bad Boyu, pravi, da je Combs po razhodu z Lopezovo pred MTV-jevimi studii TRL z napisi na taborih nagovarjal zaposlene, da bi jo pridobili nazaj. Ventura trdi, da jo je Combsova mreža operativcev našla vsakič, ko se je skrila, in jo prosila, naj se vrne, vključno z direktorjem Bad Boya, ki ji je zagrozil, da ne bo izdal njene glasbe, če ne bo odgovorila na Combsove klice. Ko je Ventura Combsa zapustila, je poskušal “ustvariti podobo prizadetega človeka z zlomljenim srcem”, pravi vir, ki je par poznal ves čas njunega razmerja, v resnici pa je bil “lažnivec in nasilnež”. 

Burrowes meni, da so se Combsove izgube v mladosti – zlasti umor njegovega očeta – odrazile na njegovih odnosih. “Zdaj je okrepljen z denarjem in močjo, toda zapuščanje in dejanje odhoda lahko privedeta do zoprnih posledic,” pravi. “In ženske to najhuje občutijo.”

Combsova dolgoletna partnerica Kim Porter, ki naj bi leta 2018 umrla zaradi pljučnice, ni bila izjema. Njuno razmerje je bilo burno, saj sta dva vira trdila, da jo je Combs fizično zlorabljal. “Spomnim se, da je Kim doživljala veliko stvari,” pravi nekdanji raper Bad Boy Mark Curry. “Če živiš v njuni bližini, vidiš toksično razmerje … Mislim, da je bilo vsako njegovo razmerje, ki sem ga doživel v njegovi bližini, takšno.”

Combs in Kim Porter

Combs in Porter sta se prvič zbližala leta 1994 in se videvala do leta 2007. Porterjeva je razmerje dokončno prekinila, ko je izvedela, da je Combs v času, ko je bila noseča z njunima hčerkama dvojčicama, postal oče skrivnega otroka. Bile so še druge nezvestobe, med drugim Combsova afera z Lopezovo. Vendar Combs Porterjevi nikoli ni dovolil, da bi zares živela naprej, je povedala za Essence. Še vedno jo je klical “50-, 60-krat na dan”, je dejala. “Bilo je, kot da moje življenje ni moje … Bil je zelo, zelo vsiljiv.”

Leta 2000 je Porterjevo začetno razmerje s pokojnim glasbenim menedžerjem Shakirjem Stewartom razjezilo Combsa. Ko se je tisto poletje industrija zbrala na poroki L. A. Reida v Italiji, je Combs po obredu odšel v Stewartovo sobo in zlomil stol na Stewartovi glavi, so za Rolling Stone povedali Stewartova mati in dva njegova tesna prijatelja. “Pustil ga je krvavečega na hotelskih tleh v Italiji,” pravi Stewartova mati Portia. “Moral je dobiti šive in potem mu je Combs zagrozil … ‘Ubil te bom’ … Takrat sem rekla, da moraš oditi iz tega posla. Ta človek je nor.” 

5. “Opazil sem, da je ubil duha veliko ljudi.”

Do sredine leta 2000 je Bad Boy izgubil več najboljših izvajalcev, med njimi Faith Evans, Total, 112, Craiga Macka in Foxy Brown. Dve desetletji pozneje so Combsa zapustili skoraj vsi izvajalci. Poleg njega, njegovega pastorka Quincyja Browna in sina Christiana je pri založbi ostala le še Janelle Monáe.

Rolling Stone se je obrnil na več deset umetnikov, ki so podpisali pogodbo z založbo Bad Boy, da bi jih povprašal o njihovih izkušnjah z založbo. Mnogi so to zavrnili, eden od njih pa je dejal: “Nimam nič lepega za povedati, ko gre za obdobje, ki sem ga preživel pri Bad Boyu. To ni bila dobra izkušnja, ki je res ne želim podoživeti.” Tisti, ki so govorili z novinarji Rolling Stone, pravijo, da so menili, da je bil njihov čas pri založbi zapravljen zaradi pomanjkanja usmeritev; nekateri so pri Bad Boyu preživeli več let, ne da bi izdali kakršno koli glasbo.

Curry, ki je bil z Bad Boyom povezan med letoma 1997 in 2006, je bil eden najbolj odkritih kritikov, saj je o svojih odnosih s Combsom pisal v knjigi Dancing With the Devil: How Puff Burned the Bad Boys of Hip-Hop (2009). Pravi, da mu je Combs večkrat obljubil, da bo produciral njegov solo album, vendar mu nikoli ni zagotovil proračuna. “Človeka lahko ubiješ na različne načine,” pravi Curry za Rolling Stone. “Opazil sem, da je ubil duha mnogih ljudi.”

Pred leti se je šušljalo, da naj bi nekateri vodilni uslužbenci Bad Boy A&R od umetnic pričakovali spolne usluge v zameno za profesionalno pozornost. “Slišal sem, da so umetnice prosili, naj počnejo stvari z nekaterimi drugimi moškimi izvršnimi direktorji,” se spominja nekdanji uslužbenec Bad Boya. “Na primer: ‘Mi lahko naredimo ali uničimo tvojo kariero, kaj boš storila glede tega?'” Obrniti se na kadrovsko službo je bilo nekoristno. “Če hočeš svojo službo, se tja ne greš pritoževat,” dodajajo.

Aubrey O’Day iz skupine Danity Kane je na podkastu Call Her Daddy leta 2022 povedala, da so jo vrgli iz skupine, ker ni bila “pripravljena” narediti določenih stvari, “ne glede talenta, ampak na drugih področjih”. Ni želela biti konkretna in je dejala, da je resnica takšna, “kakršno si lahko predstavljate”. “Ni bilo #MeToo,” je dodala. “Podpisali ste milijon sporazumov o varovanju podatkov in milijon pogodb, ki so vam odvzeli vse pravice.” Na prošnjo revije Rolling Stone, naj to razloži, je O’Day dejala: “Odgovor na vprašanje, kaj se zgodi, če ne narediš, kar hočejo vodilni? Sama sem popoln primer zgodbe tega.” 

Nekateri, ki so zapustili Combsa, so se bali, da jih bo poskušal popolnoma izriniti iz industrije. Brooklynska raperka Lynese “Babs Bunny” Wiley iz Combsovega resničnostnega šova Making the Band na MTV pravi, da je bila po odhodu iz založbe povsod “na črni listi”. Fotografinja Bunn je povedala, da so njeni nastopi takoj usahnili, potem ko je leta 2000 dobila tožbo proti Combsu, ker ji je zadržal niz Biggiejevih fotografij. Trdi, da ji je prijatelj iz revije The Fader povedal, da je Combs osebno poklical v pisarno in dejal, da bo Bad Boy umaknil svoje oglaševanje iz revije, če bodo sodelovali z Bunn.

Voditeljica pogovorne oddaje Wendy Williams je leta 2004 v svoji knjigi zapisala, da je Combs “porabil veliko denarja in uporabil veliko svojega vpliva, da me je poskušal uničiti”, potem ko je na svoji spletni strani objavila domnevno spolno fotografijo Combsa in drugega moškega. (Combs je zanikal, da je na fotografiji on.) Glasbeni producent Easy Mo Bee pa je februarja izjavil, da je po tem, ko je Combsa izzval zaradi zaslug, ki si jih je Combs pripisal za producentovo pesem, opazil, da se “določeni ljudje ne želijo več ukvarjati z mano”. 

“On je nekdo, ki si ga ne želiš narediti za sovražnika,” je dejal eden od Combsovih nekdanjih uslužbencev. “Če mu kdo nasprotuje, je izobčen.” 

Za nekatere so bile posledice tega, da jih je Combs uničil, daljnosežne. Francesca Spero se je podjetju Bad Boy Entertainment pridružila leta 1998 in se v podjetju povzpela do Combsove desne roke. Vendar je Spero v tožbi zaradi diskriminacije na podlagi starosti in invalidnosti trdila, da jo je Combs leta 2010 nezakonito odpustil. Trdila je, da jo je Combs “izločil”, potem ko si je vzela čas za okrevanje po operaciji kolka in se prostovoljno prijavila na rehabilitacijo, da bi odpravila težave z alkoholom. Spero je poskušala še naprej delati v glasbeni industriji, vendar so priložnosti sproti izginjale, pravi družinski član. Domnevna črna lista je “povzročila velike zdravstvene težave, ki so jo pripeljale do konca,” pravi sorodnik. “Bila je uničena zaradi tega, kako so jo obravnavali – počutila se je izdano.” (Spero je umrla leta 2014.)

Kot pravi nekdanji predsednik skupine Bad Boy Burrowes, “Combs nikoli ne pozabi zamer. Če v puloverju opazi nitko, jo potegne.”

6: Življenje ni vedno tako, kot se zdi, da je

Za Combsov 50. rojstni dan leta 2019 so se na njegovem 17.000 kvadratnih metrov velikem domu na Holmby Hillsu zbrali slavljenci v črnih oblekah in luksuznih oblekah. Ob srkanju šampanjca in ledeno hladnega Cîroc-a – blagovne znamke vodke, ki jo je Combs promoviral za delež dobička – so občudovali dih jemajočo sliko Kerryja Jamesa Marshalla, ki jo je Combs pred kratkim kupil za 21 milijonov dolarjev. Gosta Beyoncé in Jay-Z sta se družila z Dr. Drejem, Leonardom DiCapriem, Kobejem Bryantom, Cardi B, Snoop Doggom, Kim Kardashian, Usherjem in Post Malonom.

To je bil za Combsa vrhunski trenutek, ki priča o vsestranskem uspehu, za katerega si je tako trdo prizadeval. Combs je osvojil modo – leta 2004 je na prestižni podelitvi nagrad Sveta modnih oblikovalcev Amerike prejel naziv oblikovalca moških oblačil leta – igral na Broadwayu, postal solastnik tekile DeLeón, ustanovil kabelsko omrežje Revolt TV, z Markom Wahlbergom kupil podjetje AQUAHydrate, ki proizvaja športne pijače, in leta 2014 posnel vlogo v Disneyjevem filmu Muppets Most Wanted. Svoje drugo ime je celo zakonito spremenil v Love. Combs se je zdel nedotakljiv, saj se je zdelo, da je njegovo pozlačeno življenje obrusilo njegove trde robove. Vse to je bila odlična krinka za njegovo fizično in spolno zlorabo Venture.

Ventura v tožbi navaja, da je bilo več prič, ki so bile priča njenemu trpinčenju, vendar so se preveč bale, da bi Combsu stopile v navzkriž. Trdi, da sta Combsov vodja varovanja in njegov pomočnik “začela jokati”, ko sta videla obseg njenih poškodb. V odprtem pismu, ki ga je objavil Rolling Stone, je Venturina prijateljica Tiffany Red zapisala, da je bila prisotna tisto noč, ko je bila Ventura prisiljena zapustiti lastno rojstnodnevno zabavo presenečenja leta 2015 zaradi še enega Combsovega “freak-offa”. Redova se spominja, da je videla Venturo, ki je bila prislonjena ob steno, Combs pa jo je preklinjal. Dejala je, da se je Ventura pozneje vrnila, očitno “zadeta”, medtem ko je Combs kričal na Red: “Povej punci, da hoče rojstnodnevnega ku*ca. Priletel sem iz Miamija. Dobila bo tega rojstnodnevnega kurca!” Red je zapisala, da je “vidno jeznemu” Combsu rekla, naj pusti Venturo pri miru. Spomnila se je, da jo je Combs ignoriral in se z Venturo odpeljal z vozičkom za golf.

Combs in Ventura

Combsova fizična zloraba se je razširila tudi na Venturovo ožje okolje, kot je zapisano v njeni tožbi. Trdi, da je ena od njenih prijateljic po fizičnem spopadu s Combsom leta 2018 dosegla poravnavo. Po Venturini rojstnodnevni zabavi leta 2015 naj bi “močno opit” Combs “obesil” še enega od Venturinih prijateljev čez balkon v 17. nadstropju. Eden od virov, ki je delal s Combsom in Venturo, pravi, da ljudje niso spregovorili, ker Combs “ne verjame, da se mu lahko reče ne, in če se znajdeš v njegovem gnevu, je to lahko zelo nevarno”.

Ventura v tožbi navaja, da je septembra 2018 končno našla moč, da je odšla za vedno, ko je Combs vdrl v njeno stanovanje in jo posilil, ko se je z njim sestala na večerji, da bi se pogovorila o razhodu. Trdi, da ji je Combs strgal oblačila in jo napadel, ko je večkrat rekla “ne” in ga skušala odriniti. Mesec dni pozneje je revija People poročala, da je razmerja konec, pri čemer se je sklicevala na vir, ki je dejal, da Ventura nadaljuje s svojo kariero in se ponovno osredotoča nanjo.

Čeprav je bil pekel, ki ga je Ventura doživela od Combsa, večinoma neznan, dokler ni vložila tožbe, so se prekrivajoče se javne trditve o Combsovem vedenju v njunem desetletju skupnega življenja znašle na manjših naslovnicah. Leta 2017 je Combsa zaradi spolnega nadlegovanja tožila osebna kuharica Cindy Rueda v tožbi, ki se je takrat zdela nenavadna, vendar je zdaj ponovno deležna pozornosti. Rueda je trdila, da je leta 2015 in del leta 2016, ko je delala za Combsa, “redno” servirala jedi, medtem ko so se on in njegovi gostje “ukvarjali” s “spolnimi aktivnostmi”. Rueda je trdila, da jo je Combs nekoč prosil, naj pripravi “postkoitalni obrok”, nato pa jo je sprejel popolnoma gol in jo vprašal, ali ji je “všeč njegovo golo telo”. V enem od incidentov avgusta 2015 naj bi Combs Ruedi naročil, naj mu postreže zajtrk v njegovi sobi, nato pa se je lotil “spolne aktivnosti” z modelom Gino Huynh, medtem ko je Rueda “spustila” hrano na mizo in pobegnila. (Tožba je bila prisiljena v arbitražo in se je končala zasebno. Odvetnik Ruede na prošnjo za komentar ni odgovoril.)

Huynh se je medtem leta 2019 ponovno pojavila s trditvami, da jo je Combs pretepel. V intervjuju z blogerko TashaK, ki se ukvarja z govoricami, je Huynh povedala, da je s Combsom začela hoditi leta 2014 in da ji je tistega leta ponudil 50.000 dolarjev za prekinitev nosečnosti. Huynh je tudi dejala, da jo je Combs leta 2018 potisnil na tla in jo vlekel za lase, enkrat pa ji je v ljubosumnem besu “poteptal” trebuh. Obtožbe so komajda sprožile kaj zanimanja, Huynh pa se je po intervjuju zavila v molk.

Neimenovana ženska iz Detroita, ki je decembra tožila Combsa in Pierra, je reviji Rolling Stone povedala, da upa, da bo zaradi njene tožbe odgovarjal “ne le Combs, ampak tudi vsi tisti, ki so delovali z njim, molčali in aktivno prikrivali njegovo vedenje”. V tožbi je dejala, da njena nočna mora ni bila “osamljen primer”, in opozorila na drugo neimenovano žensko, ki je Pierra tožila 21. novembra. Ta ženska trdi, da jo je Pierre zalezoval in spolno napadel, ko je bila njegova asistentka med letoma 2016 in 2017.

Nato je v začetku februarja tožbo vložil Jones, producent albuma The Love Album. V 73-stranski tožbi, ki jo je vložil odvetnik Tyrone Blackburn – ta je vsebovala nenavadne elemente, kot so fotografije obtoženih in redigirana imena, ki jih je bilo mogoče zlahka dešifrirati – je trdila, da je Jones delal, potoval in pogosto živel s Combsom, medtem ko je produciral devet pesmi za ta projekt. Jones je svojo izkušnjo opisal kot hedonistični pekel. Trdil je, da ima na stotine ur posnetkov in zvočnih posnetkov, na katerih so Combs, njegovo osebje in gostje vpleteni v “resne nezakonite dejavnosti”, vključno z uporabo in distribucijo ekstazija, kokaina, ketamina, marihuane, gob, GHB in “Tuci”, rožnatega prahu, ki je opisan kot mešanica ekstazija in kokaina. Trdil je, da ga je Combs na neki zabavi julija 2023 hranil z alkoholom z dodatkom ekstazija, dokler ni izgubil zavesti in se zbudil gol ob spolni delavki.

Jones je dejal, da ga je Combs teroriziral z “nenehnim, nezaželenim in nepooblaščenim otipavanjem in dotikanjem njegovega anusa” in da ga je Combs držal v pripravljenosti, tako da mu je kazal svoje orožje, grozil, da bo “pojedel njegov obraz”, in po navedbah tožbe “obvestil Jonesa, da je pripravljen ubiti svojo lastno mater … če je to potrebno, da doseže, kar želi”. Combsov odvetnik je tožbo označil za “čisto izmišljotino”.

“On je pošast, nič se ni spremenilo,” je Jones tik pred vložitvijo tožbe povedal za Rolling Stone. “Ta človek nima duše. Nima nobene morale do nikogar, niti do svojih otrok.” 

Combsovi sodelavci so se medtem soočili z lastnimi obtožbami. Petindvajsetletni Brendan Paul, ki ga je Jones v tožbi opisal kot Combsovega “mulca” za droge, je bil med racijami na Combsovih nepremičninah aretiran in obtožen posedovanja kokaina. Paul se je izrekel za nedolžnega, vendar je pozneje maja sprejel dogovor in se strinjal, da bo končal program za odvajanje od drog, po katerem bo njegov primer zavrnjen. Dogovor je bil ponujen, ker Paul velja za storilca kaznivega dejanja, ki ga je storil prvič, in ker količina domnevno najdene snovi ni bila na ravni “nedovoljene trgovine”, je povedal tiskovni predstavnik državnega tožilstva Miami-Dade.

V začetku aprila je stevardesa jahte Grace O’Marcaigh tožila Combsa in njegovega 26-letnega sina Christiana, češ da jo je Christian omamil in napadel na krovu luksuznega plovila, ki ga je najel za počitnice leta 2022 v Saint Martinu – med snemanjem od takrat prekinjenega družinskega resničnostnega šova za Hulu. Po poročanju NBC News je O’Marcaighova na zvočnem posnetku slišati, kako Christiana prosi, naj se preneha dotikati njenih nog. Trdi, da jo je Christian pozneje poskušal prisiliti k oralnemu seksu, kar prek očetovega odvetnika zanika. Christian Combsov odvetnik Aaron Dyer se ni odzval na prošnjo za komentar obtožbe, je pa pred tem trdil, da je pritožba O’Marcaighove polna “izmišljenih laži in nepomembnih dejstev”.

7: Ali je to konec?

Combs je 4. maja objavil videoposnetek, na katerem stoji ob oceanu in z iztegnjenimi rokami gleda v tropski monsun, medtem ko posneti glas njegovega duhovnega svetovalca T. D. Jakesa hrope: “Ne histeričen, ne besen, ne zaskrbljen, ne vznemirjen, ampak stabilen v nevihti.” 

Medtem ko Combs zbira podporo, kjer lahko, so nove obtožbe spremenile njegov svet. Po odstopu iz podjetja Revolt naj bi marca prodal svoje delnice. Čarterska šola v Harlemu, ki jo je soustanovil, naj bi prekinila stike in odstranila njegovo ime s svoje spletne strani. Januarja je velikan na področju premium pijač Diageo razkril, da je plačal približno 200 milijonov dolarjev, da bi od Combsa odkupil preostali 50-odstotni delež njihove blagovne znamke tekile DeLeón, s čimer je njuno partnerstvo popolnoma razpadlo. V sodni vlogi iz leta 2023 je družba Diageo navedla, da je Combs v njunem 15-letnem razmerju “nakopičil skoraj milijardo dolarjev”. Val tožb pa je ponovno sprožil spor industrije s Combsovim dolgoletnim tekmecem 50 Centom, ki snema dokumentarni film o njegovem padcu.

Combs se pripravlja na boj – za svoj ugled, zapuščino in v nekem smislu tudi za svoje življenje. Zvezni uradniki po marčevskih racijah niso želeli povedati veliko, vendar je vir za Rolling Stone potrdil, da so preiskovalci v južnem okrožju New Yorka zaslišali potencialne priče kot del preiskave trgovine s spolnimi storitvami in izsiljevanja. Agenti bodo morda preučili tudi Combsove domnevne povezave z zloglasnim kartelom Black Mafia Family, potem ko je neimenovana ženska iz Detroita v svoji tožbi trdila, da je skupina “po govoricah zasejala Bad Boya”.

“Trgovina s spolnimi stroitvami je vsekakor možen sestavni del izsiljevanja ali pa bi jo lahko obtožili samostojno,” je za Rolling Stone povedala nekdanja zvezna tožilka Elizabeth Geddes, članica ekipe, ki je v New Yorku uspešno preganjala R. Kellyja. “Obtožnice proti R. Kellyju, Jeffreyju Epsteinu in Ghislainu Maxwellu, ki so se dolgo izogibali resnični odgovornosti organov pregona, tožilcem ponujajo priročnik za morebitni pregon Seana Combsa.” 

Combs je znan po tem, da nosi zlati medaljon z upodobitvijo Lazarja, svetopisemskega lika, ki je vstal od mrtvih – in zakaj ne? Preživel je smrtonosno tragedijo CCNY, streljanje, v katerem je umrl njegov najboljši umetnik, in kazenski postopek v newyorškem klubu – in uspel. Album je poimenoval No Way Out (Brez izhoda), vendar mu je vedno uspelo najti pot.

Tokrat bo morda drugače. Ker se pojavlja vedno več obtožencev in sodelavcev s pričevanji o peklenskem času, ki so ga preživeli s Combsom, in ker vedno več glasov namiguje, da je treba razkriti še temačnejše zgodbe, je izpostavljen v veliko ostrejši luči. Mnogi na njegovo trditev, da je njegov brutalni napad na Cassie leta 2016 predstavljal “dno”, s katerega se je pobrskal, ne nasedajo. Eden od virov, ki je poznal nekdanji par, pravi, da je bila mogulova jeza vedno na meji “izbruha”. “Dno dna je njegova osebnost,” pravijo. “Še nikoli nisem videl drugačne osebe.” 

Misa Hylton, mati Combsovega prvega sina Justina, je bila po Venturovi tožbi tiho. Po objavi videoposnetka pa se je odzvala z besedami: “Natančno vem, kako se počuti, in zaradi moje empatije je to sprožilo mojo lastno travmo.”

“Anna”, ki jo srečanje s Combsom v hotelu Peninsula še vedno preganja, pravi, da je to že dolgo zapoznelo obračunavanje. “Ljudje leta sedijo s svojimi izkušnjami, ker ne veš, kaj naj z njimi storiš.” Gardnerjeva prijateljica je v svoji nedavni zapriseženi izjavi zapisala, da si želi, “da bi takrat spregovorila, da bi prej razkrila pekel”. Opazovala je, kako se njena prijateljica spopada s posledicami. “Ta izkušnja je Lizo popolnoma spremenila kot osebo,” je zapisala.

Tudi Dickerson-Nealova pravi, da jo je ena sama noč za vedno spremenila. “En zmenek s Seanom Combsom je pripeljal do travme in bolečine spolnega napada ter ocean globokega sramu,” je povedala za Rolling Stone. Spoznanje, da naj bi Combs razširil njen eksplicitni videoposnetek, je bilo “uničujoče”, zato je “trpela zaradi izčrpavajočih dvomov o sebi in doživljenjskih notranjih pretresov”.

Tisti, ki so Combsa opazovali pred desetletji, so že dolgo sumili, da se bo njegova zapuščina končala s sramoto. “Nič od tega zame v resnici ni bilo presenečenje,” je dejal eden od alumnov Howarda, ki je vedel za Combsov napad na sošolko. “Že na fakulteti si bil nasilnež. Že takrat si čutil, da moraš imeti določeno moč nad ljudmi.” Drugi pravi, da se mora Combs zdaj soočiti z odgovornostjo: “Čas je.”

Ventura je konec maja v objavi na Instagramu izrazila hvaležnost za “vso ljubezen in podporo”, ki jo je prejela. “Z veliko trdega dela sem danes bolje,” je zapisala. Toda, kot je dodala, s čimer je ponovila izkušnje številnih Combsovih obtožencev, “vedno se bom pobirala iz svoje preteklosti”.

PREBERITE TUDI: Sean ‘Diddy’ Combs do krvi pretepel glasbenega direktorja

PUSTITE KOMENTAR

Prosim vnesite svoj komentar!
Prosimo, vnesite svoje ime tukaj